ZUPEŁNIE NOWY EFEKT

Periaktoi były rozmieszczane parami po obu stro­nach sceny tworząc boczne części obrazu. W głębi zamykał go prospekt, wymieniany przez rozsuwa­nie blejtramów (za którymi stała już część następ­nej dekoracji). Cały ten manewr nosi nazwę zmiany otwartej. Pomysł wzięto i tu ze starożyt­ności. Efekt był jednak znów czymś zupełnie no­wym. Powstała z chęci odrodzenia Antyku, ope­ra włoska wyraziła w istocie swoją własną epokę. Jej migotliwa wizyjność, spychająca w cień mowę pojęć i definicji, należy już do baroku. Podobny proces widzimy w komedii, którą zawładnęli aktorzy „fachowi” — jak można by przetłumaczyć włoskie wyrażenie „delFarte”. W hi­storii teatru stworzyli oni najciekawsze połączenie technicznej wirtuozerii ze spontanicznością wyrazu. Komedia dell’arte miała wiele czynników stałych, bo i postaci, i sytuacje, i funkcje postaci ; w widowisku. 

Cześć, tu Dawid i jestem twórcą tego bloga. Znajduje się tu tematyka techniczna, ale myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zdecydowanie zapraszam do lektury wpisów i zostawienie oceny w komentarzu 🙂
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)