SPRAWDZIAN I SPRAWDZENIE
Cele dydaktyczne przedmiotu nauczania obejmują wiele kategorii osiągnięć: znajomość faktów, pojęć i zasad, opanowanie prostych i złożonych umiejętności, uznanie wartości, zdolność krytycznego i analitycznego myślenia. Nie sposób włączyć do jednego sprawdzianu pytania o każdą wiadomość, sprawdzającego każdą umiejętność czy wyżej zorganizowany proces myślenia. Trzeba zdecydować, co ma się znaleźć w sprawdzianie, a co nie. W tym pomoże nam plan testu, narzędzie opracowane przez specjalistów pomiaru pedagogicznego (np. Bloom, Hastings, Madaus 1971; Gronlund 1982). W teście, czyli w sprawdzianie obiektywnym, stosowane są zadania w rodzaju prawda/fałsz, przyporządkowania, wielokrotnego wyboru, luk. Zalety tego rodzaju zadań są oczywiste. Pozwalają objąć większy zakres nauczanej treści, dają się łatwo sprawdzać i obiektywnie oceniać.