NIECH SPRAWDZIAN UCZY
Ostatnia z zasad ma przypomnieć nauczycielowi, że chociaż sprawdzianami posługujemy się przede wszystkim w celu rozpoznania lub ocenienia osiągnięć ucznia, to mogą one także stworzyć sposobność do nauczenia się czegoś Przeglądając rezultaty sprawdzianu, nauczyciel ma okazję powrócić do ważniejszych wiadomości, których, jak wykazał sprawdzian, uczniowie nie pamiętali. Dyskusja nad prawidłowymi odpowiedziami może pobudzić do wgłębienia się w dany temat. Skuteczni nauczyciele starają się wtopić sprawdzanie osiągnięć w proces dydaktyczny, żeby ukierunkować i wspomóc uczenie się.Niemal na każdej lekcji nauczyciel próbuje nauczyć uczniów wielu różnych rzeczy. Niektóre z nich zostały podyktowane przez program lub podręcznik, inne wyniknęły z własnych zainteresowań nauczyciela i z jego przekonania, co jest istotne, a o wyborze innych zadecydowali uczniowie.