NAUCZYCIELSKI PROGRAM
Na nauczycielski program kontroli w danej klasie składa się zbieranie informacji diagnostycznych o uprzedniej wiedzy i uprzednich umiejętnościach uczniów, udzielanie uczniom informacji zwrotnej, trafne osądzanie uczniowskich osiągnięć.Konstruując sprawdzian, oceniając pracę uczniów i wystawiając stopnie, nauczyciel może korzystać z wielu wskazówek. Główne zasady konstruowania sprawdzianów mówią o tym, żeby zachować zgodność zadań sprawdzianu z celami dydaktycznymi, objąć sprawdzianem cały przewidziany do opanowania materiał i wszystkie kategorie wyników, uczynić sprawdzian rzetelnym i trafnym, ostrożnie interpretować otrzymane wyniki, dobierać właściwe rodzaje zadań.Plan sprawdzianu pomoże nauczycielowi podjąć decyzję, ile miejsca w sprawdzianie przeznaczyć na określone tematy i na określone kategorie wyników uczenia się. Testy nauczycielskie mogą zawierać następujące rodzaje zadań: prawda/fałsz, przyporządkowania, luk, wielokrotnego wyboru, rozprawki. Każdy rodzaj ma własne zalety i wady.